Historia polskiego sponsoringu w Formule 1

Foto: Histografy

Nasz kraj ma bogate tradycje związane z motoryzacją. Nie produkujemy już całych samochodów, ale nadal jesteśmy zaangażowani w sporty wyścigowe. Obecność Polski na arenach F1 nie zaczęła się od Roberta Kubicy. Współpraca z najlepszymi stajniami na świecie trwa od wielu dekad.

Po raz pierwszy polska marka pojawiła się podczas Grand Prix Monaco w 1978. Paradoksalnie podczas wyścigu reklamowano wódkę. Marka Wyborowa była obecna na banerach reklamowych.

Później polska marka pojawiła się na bolidach w drugiej połowie sezonu 1996. Zakłady PZL-Świdnik sponsorowały stajnię Forti. Na bolidach, na tylnym skrzyddle pojawiło się logo PZL oraz napisy SOKÓŁ HELICOPTERS oraz .PZL SOKÓŁ. Po raz pierwszy marka pojawiła się na włoskich samochodach podczas Grand Prix Kanady.

W sezonie 2010 polskie przedsiębiorstwo ponownie pojawiło się na bolidach F1. Tym razem koncern produkujący napoje energetyzujące N-GINE sponsorowało zespół Renault. We francuskiej stajni występował wówczas Robert Kubica. Logo energetyków widniało na czapkach i kombinezonach kierowców oraz na butelkach z napojami dla zespołu.

W 2010 roku stajnię McLarena zaczął sponsorować polski dom maklerski X-TRADE BROKERS. W pierwszym sezonie współpracy logo firmy pojawiło się na pokrywie silnika, za górnym wlotem powietrza. . W latach 2011-2012 widniało już tylko na kombinezonach członków zespołu.

Później powrót polskiego sponsoringu nastąpił wraz z powrotem Roberta Kubicy w 2018, kiedy został kierowcą testowym Williamsa. Logo GRUPY LOTOS znajdowało się na koszulkach i kombinezonach polskiego kierowcy.

W 2019 nastąpił totalny szturm Polaków na F1. Kubica został głównym kierowcą Williamsa, a brytyjską stajnię zaczęło sponsorować PKN ORLEN. Logo polskiego koncerny naftowego będzie widniało na bolidzie, kombinezonach i kaskach kierowców oraz na ścianach garażu, Od tego samego roku sponsorem Red Bull Racing zostało polskie przedsiębiorstwo zajmujące się kryptowalutami FOTUROCOIIN. Założycielem marki jest wrocławski biznesmen Roman Ziemian. Logo pojawi się na kombinezonach, bolidzie oraz ścianach garażu.

Jak widać polskie marki są widoczne na arenach Formuły 1 od wielu lat, nawet przed erą Roberta Kubicy. Jednak należy zaznaczyć, że pojawienie się polskiego kierowcy w F1, otworzyło drzwi wielu przedsiębiorstwom z naszego kraju zainteresowanych sponsoringiem stajni wyścigowych królowej motosportu. Oby to polskie odrodzenie trwało jak najdłużej.

Paweł Gębusiak
O Paweł Gębusiak 527 artykułów
Absolwent UWM w Olsztynie na kierunku Ekonomia, Uniwersytetu w Białymstoku na kierunku Polityka Społeczna oraz Politechniki Białostockiej na kierunku Informatyka. Mistrz Polski WPF 2018 w kulturystyce w kategorii Bodybuilding Disabled. Sportowiec z krwi i kości, pasjonat.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*